Filozofia Montessori vede educația ca pe o cale în pregătirea pentru viață. Rolul educației este acela de a veni în sprijinul copiilor de a se dezvolta până la maturitate. Fiecare individ se dezvoltă în mod independent și în ritmul propriu, iar educația Montessori încurajează acest lucru. Acum aproape 100 de ani, Dr. Maria Montessori a descoperit dorința profundă cu care se nasc copiii: aceea de a interacționa cu mediul lor înconjurător. Ea a observat că acești copii înfloresc atunci când sunt lăsați să învețe liber, în propriul lor mod, într-un mediu pregătit. Ea a inițiat astfel o abordare radicală privind educația, bazată pe studiul științific al modului în care copiii cresc și învață, și a proiectat un mediu educativ care să răspundă nevoilor de dezvoltare ale copiilor în permanentă schimbare. Educaţia Montessori are un scop ambițios: de a facilita dezvoltarea copilului într-un adult complet, confortabil cu sine însuși, cu societatea și cu umanitatea ca un întreg.


Abordarea Montessori s-a conturat din munca pe care Dr. Maria Montessori a realizat-o într-un cartier defavorizat din Roma anului 1907 cu aproximativ 60 de copii. La vremea aceea, Montessori era medic și avocat renumit pentru drepturile femeii, precum și profesor de antropologie la Universitate. Ea a fost pur și simplu uimită de ceea ce a descoperit că pot dezvălui copiii și a renunțat la o parte din lucrările sale, inclusiv la postul universitar pentru a se concentra pe lucrul și observarea copiilor mici.

Având la bază formarea ca și medic, Maria Montessori a abordat munca ei cu copiii din punct de vedere științific, urmărind dezvoltarea lor, atât din punct de vedere fizic cât și mental. Concluzia ei a fost că acești copii sunt capabili să învețe singuri prin interacțiunea cu mediul înconjurător, lucru cu care știința de astăzi este de acord.

În următoarele cinci decenii, Maria Montessori, susținută de fiul și colaboratorul ei Mario, a continuat munca în ceea ce privește educația și a dezvoltat o abordare completă a educației de la naștere până la maturitate. Întreaga abordare este centrată în jurul descoperirii că, dacă au libertatea și mediul pregătit pentru a își satisface nevoile de dezvoltare, copiii pot învăța singuri.

Design-ul mediilor pregătite a evoluat și continuă să evolueze sub îndrumarea Asociației Montessori Internationale (AMI), înființat de Dr. Montessori în 1929. Conținutul a ceea ce învață copiii astăzi este cu totul diferit de ceea ce au învățat acum 10 de ani. Cu toate acestea, capacitatea copilului de a învăța singur, este un fapt psihologic al ființei umane care nu s-a schimbat timp de cel puțin 10.000 de ani.

Românii nu au rămas straini de Montessori încă de la inceput. Mulți români au mers la cursurile Mariei Montessori în străinătate și au audiat conferințele ei în diverse locuri ale lumii.

In 1934 delegația română a avut 20 de participanți la Congresul Internațional Montessori. În 1933 s-a înființat Asociația Constantin Rădulescu Motru, cu președinte de onoare Nicolae Titulescu, care era membru de onoare în AMI și membru de onoare ai educatorilor Montessori din Anglia.

De asemenea, exista gradinița Montessori “Casa Copiilor” din cartierul Grant din București. Georgeta Filitti, istoric român, a fost elev Montessori într-o școală elementară “Cuibul cu barză”, având educatoare instruite chiar de Maria Montessori.

Prima grădiniță Montessori din București, pe lângă Institutul Pedagogic, a funcționat 1 an, între 1934 și 1935. Ilie Șulea Firu a fost numit în 1931 reprezentantul AMI în Romania. AMI a agreat înființarea unei alte asociații (ADEMR) în 2012, când președintele AMI a venit la București și a avut loc ceremonia de afliliere la AMI.

În 2007 s-au înființat  2 grădinițe Montessori autorizate de Ministerul Educației, la București și Timișoara. În februarie 2013 s-a înființat Montessori Institute of Bucharest (MIB), iar in mai 2013 a avut loc primul curs pentru asistenți. La momentul actual sunt peste 100 de educatori și învățători români certificați AMI.