Educația Montessori reprezintă educația pentru pace, pentru relația armonioasă dintre copil și adult care conduce mai departe la o lume pașnică și armonioasă. Association Montessori Internaționale (AMI) continuă astăzi munca începută de Maria Montessori, asigurând calitatea și standardele ridicate ale programelor de training pentru pedagogi, evaluând și aprobând materialele și mediile de lucru Montessori autentice.  

Pentru întreaga ei muncă, Dr. Maria Montessori a fost nominalizată de trei ori pentru primul Nobel. La Adunarea Generală UNESCO; unde a fost prezentă, Directorul General a afirmat referindu-se la Maria Montessori: „Avem în mijlocul nostru o persoană care a devenit simbolul marilor noastre așteptări privind educația și pacea mondială”.


Cercetările științifice confirmă că educația Montessori are nu doar avantaje academice, ci și avantaje din punct de vedere al dezvoltării sociale și emoționale a copiilor. Studii făcute în SUA arată că acei copii care au urmat o educație timpurie Montessori (ciclul 3-6 ani, 6-12 ani), au înregistrat în ciclul gimnazial rezultate semnificativ mai bune la matematică și științe comparativ cu copiii care au urmate alte programe școlare. (Dohrmann, K., “Outcomes for Students in a Montessori Program: A Longitudinal Study of the Experience in the Milwaukee Public Schools”, AMI/USA May, 2003)

De asemenea, studiile validează observațiile Dr. Maria Montessori despre modul copiilor de a învăța, confirmând: modul benefic de a învăța prin mișcare, efectul dăunător asupra motivației copilului atunci când există recompense exterioare, avantajele unui mediu pregătit și ordonat și beneficiile dezvoltării academice și emoționale atunci când copii au libertatea de a alege. (Lillard, A.S., Montessori: The Science Behind the Genius, New York: Oxford UP, 2005)

Comparând curicula mai multor metode educaționale, abordarea Montessori întrunește multe din criteriile esențiale pentru dezvoltarea funcției executive pentru o grupă de vârstă extinsă. (Diamond, A. & Lee, K., “Interventions Shown to Aid Executive Function Development in Children 4 to 12 Years Old,” Science 333:959-964 and Supporting Online Material, Aug. 19, 2011)

Adele Diamond, profesor în Dezvoltarea Neuroștiințelor Cognitive la Universitatea din statul Columbia Britanică (Canada), este unul dintre liderii privind cercetarea dezvoltării funcțiilor cognitive și susținător al pedagogiei Montessori. În lucrarea sa “The Evidence Base for Improving School Outcomes by Addressing the Whole Child and by Addressing Skills and Attitudes, Not Just Content.” Early Education and Development, 2:780-793 (2010), Adele susține că strategia cea mai eficientă de a atinge performanțele academice este de a de a hrăni și nevoile sociale, emoționale și fizice ale copiilor, așa cum se întâmpla în abordarea Montessori.

Multe personalități au fost educate după modelul Montessori precum fondatorul Amazon, Jeffrey Bezos, fondatorii Google, Larry Page și Sergey Brin, sau Bill Gates. Alte personalități care au fost educate după abordarea Montessori (selecție):
• Mark Zuckerberg, co-fondator Facebook
• Katharine Graham, fondator/Editor Washington Post.
• Gabriel Garcia Marquez, câștigător al premiului Nobel pentru literatură
• Prințul William și Prințul Harry
• Friedensreich Hundertwasser, architect
• Andrew Lloyd Webber, compozitor
• Hugh Grant, actor

Personalități care au ales educația Montessori pentru copiii lor (selecție):
• Cher Bono, cântăreața și actrița
• Yul Brynner, actor
• Bill și Hillary Clinton, ex-președinte USA
• Michael Douglas, actor


“I do not believe there is a method better than Montessori for making children sensitive to the beauties of the world and awakening their curiosity regarding the secrets of life.” Gabriel Garcia Marquez