În jurul vârstei de 3 ani vedem trecerea de la mintea neconștienta la cea conștientă. Asta se observă atunci când copilul spune „eu“- astfel el indica conștientizarea faptului că este o persoană diferită, poate să ia decizii singur, poate spune ce vrea. Este și perioada în care copilul spune “nu”. Asta nu înseamna că nu vrea să facă ceva, ci vrea să fie întrebat. A descoperit această nouă persoană și vrea să își foloseasă voința - să aibă posibilitatea de a decide.

Există și multe aspecte fizice, dar și schimbări la nivelul sistemului nervos prin care trece copilul în această etapă. Prin schimbările din jur și cu cât experimentează mai mult cu atât se fac mai multe legături la nivelul creierului. Cu cât fiecare experiență este repetată de mai multe ori cu atât devine mai puternică conexiunea la nivelul creierului.

Copilul de 3-6 ani vrea sa facă fiecare lucru singur și este nevoie să facă asta pentru a putea învăța. El își va dezvolta înțelegerea despre lume prin propria activitate. Copilul va fi frustrat dacă adultul încearcă să-l convingă să facă ceva ce nu vrea. El poate să devină nervos atunci când adultul face lucrurile pe care copilul le-ar putea face singur. Dacă adultul recunoaște aceste reacții de tip “vreau să fac eu” putem reduce considerabil conflictele.

Copilul este hotărât să învețe și are nevoie de mult timp. Oricând facem noi ceva pentru copil nu îi dăm ocazia să invețe el singur și ne impunem voința noastră asupra voinței lui. Trebuie să ascultăm această nevoie de independență, să îi susținem pe copii să învețe.

Creierul copiilor iubește ordinea. Înclinația spre ordine îl va ajuta pe copil să categorisească aceste informații, și toata informația la care este expus îi va da o nevoie de recategorisire. Dacă acasă copilul se confruntă cu schimbări continue atunci el va resimți un impact negativ din cauza nevoii de reorganizare.

Copilul caută repetiția și confirmarea. De exemplu, când suntem cu copii mici avem tendința să ne repetăm de multe ori. Repetând activități, căutând ordine și confirmare, copilul poate explora lumea cu simțurile lui. Copiii au nevoie să facă multe activități cu mâinile, motiv pentru care le place mult să ia parte la activitățile familei, să participe la prepararea hranei, la curățenie etc.

Mintea absorbanta conștientă este prezentă de la 3 ani la 6 ani. Numim copilul în această perioadă “lucrătorul conștient”. E conștient de ceea ce face și ce vrea să facă, acum trebuie să revadă toate impresiile pe care le-a primit în prima perioadă. De exemplu, în perioada 0-3 ani copilul a absorbit multe culori din mediul înconjurător. În perioada 3-6 ani el va trece prin aceste culori în mod conștient pentru învățarea numelor culorilor, învățarea diverselor lucruri despre ele (de exemplu, dacă amestecăm albastru cu galben devine verde).

Copilul învață acum conștient. E o perioadă de consolidare, de stabilizare. Așadar funcția perioadei între 3-6 ani este să consolideze și să extindă ceea ce s-a format deja în primii 3 ani de activitate. Adultul trebuie să-i ofere copilului oportunitatea de a fi activ în raport cu mediul înconjurător.