În primii ani de viață copiii își dezvoltă elementele de bază legate de personalitatea lor, modul de gândire și atitudinile pe care le au.

Ei învață să ia decizii, sa fie perseverenți, să se comporte într-o comunitate. Copiii învață aceste lucruri în mod natural în comunitatea Montessori, alături de adulții care ghidează procesul de dezvoltare. Mediul pregătit pentru 0-3 ani este compus din următoarele arii: Viață practică, Limbaj, Artă și Muzică.





Exercițiile de viață practică îi dau copilului un puternic simț al realității, reprezentând baza pentru felul în care își vor construi propria realitate. Nicio activitate nu este mai reală decât îngrijirea personală și îngrijirea mediului în care trăiești. În același timp, activitățile de viață practică lasă loc pentru multe oportunități.

Printre activitățile de viață practică se numără transferul de obiecte, turnarea apei în carafă, stoarcerea bureterul, golirea unui recipient, transportul unui covoraș.

Comunicarea înseamna in primul rând împărtășire cu ceilalți oameni. Astfel, doar comunicând le putem spune celorlalți cine suntem, ce gândim, ce experiențe am trăit, ce simțim, viziunea noastră personală asupra lumii.

În Montessori pentru 0-3 ani oferim de obicei lucrurile pe categorii. Un lucru important în legatură cu munca cu copiii atât de mici în ceea ce privește limbajul este indicarea cu degetul. Este demonstrat prin studii că atunci când numim un obiect și îl arătăm cu degetul, copilul și-l va aminti mai bine. Ducem acest lucru mai departe, luând obiectele în mână, simțindu-le forma, mirosul etc. Toate aceste lucruri care izolează obiectul îl ajută pe copil să iți amintească mai bine cuvântul, astfel încât ne dorim să implicăm cât mai multe simțuri.

Când copilul este foarte mic (aprox. 1 an și jumătate) și folosește un material de la activitățile artistice, spunem că mâzgălește. Aceste desene sunt o etapă naturală în dezvoltarea umană. Deoarece copilul mâzgălește singur, fără ca cineva să îi fi arătat, aceasta se numește arta auto-învățată. Copiii nu au nevoie de lecții pentru această activitate, ca în cazul limbajului. Dacă au materiale pentru aceste activități artistice la îndemână, ei le vor utiliza.

În mediul pregătit Montessori copiii pot avea o tablă pe care să deseneze cu cretă colorată și/sau un șevalet pe care să picteze cu culori tempera. Lucrul cu lut este de asemenea indicat, copiii având la dispoziție uneltele necesare: plastilină, suprafață de lucru, sucitor, cârpă umedă.

Felul în care muzica afectează memoria foarte important. Muzica lui Mozart și cea barocă activează ambele părți ale creierului - acțiunea simultană asupra celor două emisfere maximizează procesul de învățare și de reținere a informațiilor. De asemenea, activitățile care implică ambele părți ale creierului în același timp, cum ar fi cântatul la un instrument sau cântatul cu vocea, ajută creierul în activitatea de procesare a informațiilor.

În mediul Montessori, cântatul este parte a fiecarei zile, poate fi făcut ca un exercițiu de grup. Cântatul și mișcarea sunt o modalitate foarte bună de a învăța cântece și de a îmbunătăți motricitatea copiilor. Ei intră în contact și cu instrumente muzicale pe care le pot folosi usor, atât ca dimensiune, cât si ca nivel de dificultate.